O POSEBNOM PROGRAMU OSTVARIVANJA VASPITNO-OBRAZOVNOG RADA U ODGOVARAJUĆIM ZDRAVSTVENIM USTANOVAMA
("Sl. glasnik RS", br. 124/2012)
- Član 1
Ovim pravilnikom propisuje se poseban program ostvarivanja vaspitno-obrazovnog rada u odgovarajućim zdravstvenim ustanovama za decu na bolničkom lečenju (u daljem tekstu: Program). - Član 2
Programom se utvrđuje vreme, mesto i način ostvarivanja Programa, način uključivanja roditelja i druga pitanja od značaja za ostvarivanje Programa. - Član 3
Program je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo. - Član 4
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
PROGRAM OSTVARIVANJA VASPITNO-OBRAZOVNOG RADA SA DECOM NA BOLNIČKOM LEČENJU
- Poseban program koji se ostvaruje u odgovarajućim zdravstvenim ustanovama za decu na bolničkom lečenju je specifičan oblik ostvarivanja vaspitno-obrazovnog rada u cilju pružanja mogućnosti i podsticaja za igru, interakciju i razonodu i unapređivanja opštih i zdravstvenih uslova dece na bolničkom lečenju. Program ima za opšti cilj da obezbedi dobrobit i doprinese celovitom razvoju deteta predškolskog uzrasta tako što će mu pružati uslove i podsticaje da razvija svoje sposobnosti i svojstva ličnosti, proširuje iskustva i izgrađuje saznanja o sebi, drugim ljudima i svetu.
Specifičnost Programa odnosi se na organizaciju i realizaciju vaspitno-obrazovnog rada sa decom, vreme, mesto i način ostvarivanja, uloge uključenih strana, način uključivanja roditelja i druga pitanja od značaja za ostvarivanje Programa.
Program, kao sastavni deo predškolskog programa predškolske ustanove, ostvaruje se u skladu sa osnovama programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja, u meri u kojoj zdravstveno stanje deteta to dozvoljava, s ciljem održanja kontinuiteta vaspitno-obrazovnog procesa i pripreme za polazak u školu dece koja su na bolničkom lečenju.
Za dete uzrasta od pet i po do šest i po godina, predškolska ustanova koja ostvaruje Program dužna je da osigura pohađanje pripremnog predškolskog programa u zdravstvenoj ustanovi, u skladu sa zakonom.
U ostvarivanju Programa uvažavaju se sve specifičnosti rada sa decom na bolničkom lečenju, kao što su: specifične potrebe dece, karakteristike radnog okruženja, vaspitne grupe, dužina boravka dece, vrste i načini pružanja zdravstvene podrške detetu, tipovi kliničkog tretmana, načini uključivanja roditelja, timski rad sa zdravstvenim osobljem i drugo.
Vaspitač, u saradnji sa licima nadležnim u zdravstvenoj ustanovi, određuje vreme i mesto ostvarivanja Programa, u skladu sa njegovim specifičnostima.
Mesto ostvarivanja Programa je soba u zdravstvenoj ustanovi u kojoj je dete, kao i čekaonica, bolnička prostorija, terasa, prostor za obedovanje, igraonica ili drugo mesto koje je obezbeđeno od strane lica nadležnih u zdravstvenoj ustanovi, u cilju ostvarivanja Programa.
Vaspitač, uz saglasnost nadležnih lica u zdravstvenoj ustanovi i u saradnji sa roditeljima i starateljima, struktuira i uređuje mesto ostvarivanja Programa uvođenjem promotivnih i podstičućih materijala za decu, zajedno sa estetskim materijalima u ulazu, hodnicima i prostorijama zdravstvene ustanove, na način na koji se stvara porodični ambijent i izgled predškolske ustanove. Svi materijali moraju biti odgovarajući za dete i bolničku sredinu i aktivnosti ne smeju ometati delotvornost zdravstvenih intervencija i rad zaposlenih u zdravstvenoj ustanovi.
Predškolska ustanova obezbeđuje ostvarivanje Programa detetu koje je na bolničkom lečenju duže od 15 dana.
Način i mogućnost učešća deteta u aktivnostima zavisi od procene nadležnih lica u zdravstvenoj ustanovi i od subjektivne procene deteta da li se oseća sposobnim za učestvovanje u vaspitno-obrazovnim aktivnostima.
Programom se razvija individualizovan pristup u ostvarivanju vaspitno-obrazovnog rada radi pružanja podrške detetu, uzimajući u obzir njegove razvojne, obrazovne, zdravstvene i socio-kulturne potrebe.
U ostvarivanju Programa, u zavisnosti od tipa zdravstvene ustanove i zdravstvenog stanja deteta, uspostavljaju se odgovarajući mehanizmi saradnje između zdravstvene ustanove, porodice, deteta i predškolske ustanove.
Predškolska ustanova u koju je dete upisano:
- ima lice koje se bavi organizacijom rada sa upisanom decom koja su u bolnici;
- prati i pruža stručnu podršku u ostvarivanju Programa i ponovno uključivanje deteta u redovan vaspitno-obrazovni rad;
- podstiče i pomaže stvaranje veza sa vršnjacima, na primer, kroz posete i video snimke.
- sarađuje i obezbeđuje razmenu relevantnih informacija o detetu upisanom u drugu predškolsku ustanovu sa roditeljima, odnosno starateljima deteta i predškolskom ustanovom u kojoj je dete upisano;
- sarađuje i obezbeđuje razmenu relevantnih informacija o detetu koje nije upisano ni u jednu predškolsku ustanovu sa roditeljima ili starateljima deteta;
- obezbeđuje materijalno-tehničku podršku za ostvarivanje Programa u smislu nabavke opreme, didaktičkog i potrošnog materijala;
- podstiče saradnju i održavanje veza sa predškolskom ustanovom u kojoj je dete upisano, stvara prilike za uzajamno informisanje o dešavanjima u vrtiću i organizuje zajedničke aktivnosti u meri koja obezbeđuje poštovanje najboljeg interesa deteta na bolničkom lečenju;
- osigurava da roditelji i staratelji dece koja su u bolnici budu informisani o društvenim dešavanjima u predškolskoj ustanovi i da, koliko god je to praktično moguće, dete učestvuje i u drugim aktivnostima.